Producenci i ich propozycje, czyli marki i modele
Mamy bardzo wiele kategorii produktów dowolnego typu. Za każdym produktem stoi jakiś wytwórca, który mniej lub bardziej „przyznaje się” do swojego wytworu. Oznacza to, że na jednym biegunie mamy markę, a na drugim jakiś określony model. W praktyce okazuje się, że marki i modele to otaczająca nas norma i w gruncie rzeczy rodzaj produktu nie ma tutaj większego znaczenia. Może chodzić o pojazdy, sprzęt elektroniczny czy odzież i są to chyba najbardziej charakterystyczne przykłady, choć absolutnie nie wyczerpują one puli tematów. Warto w tym zakresie pozwolić sobie na pewne rozważenia, ponieważ tematyka jest całkiem interesująca i jest w niej miejsce na różnorodne ciekawe zależności – niekoniecznie oczywiste dla przeciętnego konsumenta, który nie poświęca analizowaniu tych kwestii zbyt wiele czasu w ramach swojej codzienności. Na całym świecie marki i modele są standardem w przypadku sprzętów oraz przedmiotów o dowolnym przeznaczeniu użytkowym. Czemu w ogóle służy kreacja poszczególnych brandów, a następnie wariantów z danych kategorii produktowych? Przede wszystkim chodzi tutaj o to, aby móc cieszyć się różnorodnością, a w zasadzie o to, aby ta różnorodność stała się udziałem kupujących. Ludzie lubią mieć wybór i w gruncie rzeczy nie ma większego znaczenia, czy chodzi o samochody używane Rawicz, smartfony czy sprzęt muzyczny. Poszczególne modele różnią się ceną, która w zasadzie zawsze uzależniona jest od parametrów. Im one lepsze, tym większe są szanse na pełną satysfakcję z użytkowania produktu, aczkolwiek jednocześnie należy liczyć się przy tym ze znacznie większymi nakładami.
Rosną one proporcjonalnie do parametrów konkretnego wyrobu. Nie zawsze renomowana marka oznacza automatycznie jakość premium. Czasami jest to mierzalne w bardzo łatwy sposób. Jeśli mamy model tabletu czy telefonu danej marki, to ma on określone cechy techniczne, które przekładają się na jego wycenę. Jednakże są też typy produktów, w przypadku których takie określanie walorów technicznych jest zdecydowanie trudniejsze i sprawy są mniej oczywiste. Dobrym przykładem jest od zawsze odzież, gdzie różnice w jakości pomiędzy drogimi a tańszymi wyrobami są chwilami trudne do uchwycenia. W przypadku wyrobów odzieżowych często płaci się głównie za markę, a nie za faktyczną jakość, choć istnieją rzecz jasna sytuacje, gdzie za ceną idzie wytrzymałość stroju, a także jego doskonałe walory natury estetycznej. Z całą pewnością warto przyjrzeć się po kolei kilku wskazanym wyżej obszarom, w których znaczenie terminów takich jak modele i marki ma sporą wagę. Uda się w ten sposób nakreślić typowe zależności pomiędzy brandem a konkretnymi produktami, które stają się jego portfolio. Sporą rolę w tym wszystkim odgrywa także rotacyjność produktów, dzięki której można mówić o realnej różnorodności w aspekcie związanym z dostępnymi wyrobami. To również nawiązanie do kwestii wyboru i tego, że konsumenci lubią mieć szereg opcji do dyspozycji, spośród których mogą selekcjonować rozwiązania najbardziej im odpowiadające.